۱۳۸۹ شهریور ۴, پنجشنبه

نژادپرستی و فخرفروشی ممنوع

امروزه بعضی‌ها با تعصب بیش از اندازه نسبت به نژاد، کشور، استان، شهر، قوم، ایل، طایفه و یا تیره‌ی خود، آگاهانه یا ناآگاه نوعی نژادپرستی و برتری جویی یا گاهی جدایی طلبی را ترویج می‌دهند. این طرز تفکر  نادرست، حتی در کشورهای پیشرفته و غربی نیز مشاهده می‌شود. این موضوع در گفته‌ها، نوشته‌ها و برخی وبلاگ‌ها هم به چشم می‌خورد.
در گذشته‌های دور زندگی خیلی صمیمانه‌تر بود. مرز، روادید و گذرنامه‌ای‌ وجود نداشت، نیاکان ما به آسانی سفر و کوچ می‌کردند.
مرزهای جغرافیایی و چارچوب‌های ذهنی، ساخته‌ی بشر است و این‌ها یکی از سبب‌های کوته‌بینی و خودخواهی برخی شده است. از سوی دیگر تعصب بی‌جاو زیاده ‌روی هم باعث کژی خواهد شد، همیشه بهترین راه میانه‌ روی است.
تمام انسان‌ها از هر نوع، نژاد، رنگ و جنس، یکسان و دارای حقوقی برابر هستند، این‌ خصوصیات به هیچ وجه سبب برتری و تمایز فرد یا افرادی بر دیگران نیست، بلکه انسانیت، اندیشه‌های متعالی، فضایل اخلاقی نیکو، منش، رفتار و کردار پسندیده و درست، مهم‌ترین و ارزشمندترین ویژگی افراد می‌باشد.
گفتنی است از ویژگی‌های خوب شاهسون‌ها در گذشته، آزادگی، شجاعت، تعامل و هم‌زیستی دوستانه با دیگر اقوام ایران و همسایگان بوده است. پس از گذشت سال‌های زیاد، امروز از آن ساختار اجتماعی سنتی و مستقل ایل بزرگ شاهسون بغدادی چیزی برجای نمانده است، فرزندان‌شان در تهران و نقاط دیگر ایران شهرنشین شده‌اند، بیشتر امروزی‌ها زبان ترکی نمی‌دانند، حتی از تاریخ خود آگاهی ندارند.
این وبلاگ فقط با هدف بالابردن آگاهی، شناخت و معرفی بیشتر به  نسل امروزی‌ این قوم و نیز علاقه‌مندان، به مرور اطلاعات، تصویرها و اسنادی درباره‌ی تاریخ و فرهنگ ایل شاهسون بغدادی ارائه خواهد داد.
بی‌گمان نژادپرستی و فخرفروشی از مخرب‌ترین اندیشه‌ها و رفتارها هستند. 
دنیای مجازی که تا اندازه‌ای از چارچوب‌ها و مرزهای ساختگی به دور است می‌تواند تمرین خوبی برای زندگی واقعی نیز باشد.

هیچ نظری موجود نیست: